مهدی نیوز

مهدی نیوز

اخبار ایران و جهان و همچنین تحولات اخیر و مهدویت و ...
مهدی نیوز

مهدی نیوز

اخبار ایران و جهان و همچنین تحولات اخیر و مهدویت و ...

پادشاه عربستان درگذشت

«عبدالله بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی پس از سال‌ها بیماری و مرگ دو ولی‌عهد خود در ۳ سال گذشته، سرانجام در ۹۱ سالگی درگذشت

به گزارش مهدی نیوز به نقل گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه تلویزیونی «العربیه» بامداد امروز جمعه (3 بهمن) اعلام کرد پادشاه عربستان که در بستر بیماری به سر می‌بُرد، درگذشت.


«عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه ۹۱ ساله عربستان، 24 روز پیش، چهارشنبه 31 دسامبر، در آخرین روز سال میلادی گذشته، به دلیل مشکل تنفسی به بیمارستان منتقل شده بود.
  
در پی این اتفاق، «سلمان بن عبدالعزیز» برادر عبدالله، شاه جدید عربستان شد (+) و «مقرن بن عبدالعزیز» که جانشین ولی‌عهد بود، ولی‌عهد جدید عربستان لقب گرفت.

بیانیه رسمی مرگ پادشاه

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) نیز دقایقی بعد گزارش کرد دیوان سلطنتی با انتشار بیانیه‌ای خبر مرگ عبدالله را تأیید و اعلام کرد: «با نهایت حزن و اندوه، اعلی‌حضرت سلمان بن عبدالعزیز ولی‌عهد و همه افراد خاندان و امت، خبر فوت خادم الحرمین ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود را که ساعت یک بامداد امروز جمعه 3 ربیع‌الثانی 1436 درگذشت، اعلام می‌کنند. انا لله و انا الیه راجعون».

در ادامه این بیانیه آمده است: «عصر امروز نماز میت... در مسجد امام ترکی بن عبدالله در شهر ریاض برگزار خواهد شد. ولله الامر من قبل و من بعد».

بیانیه رسمی بیعت با سلمان بن عبدالعزیز

پس از بیانیه اول، دیوان سلطنتی سعودی با انتشار بیانیه دوم، خبر از بیعت با سلمان بن عبدالعزیز، ولی‌عهد عبدالله داد.

در این بیانیه آمده است: «طبق قانون سلطنتی با اعلی‌حضرت، ولی‌عهد، شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، بیعت شد. پس از پایان بیعت، طبق بند (دوم) از فرمان سلطنتی شماره الف/86 در تاریخ 26 جمادی‌الاول 1435 هـ.ق، فرمانی که تصریح می‌کند که در صورت خالی ماندن ولایت عهدی، با اعلی‌حضرت شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز آل سعود به عنوان ولی‌عهد بیعت شود، اعلی‌حضرت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی خواستار بیعت با شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز شد و با او نیز بیعت شد».

طبق این بیانیه «بیعت شهروندان با خادم الحرمین الشریفین شاه سلمان بن عبدالعزیز و ولی‌عهد او مقرن بن عبدالعزیز در کاخ حکومت در ریاض پس از نماز عشاء امروز جمعه (3 ربیع‌الثانی 1436) برگزار خواهد شد».

آمریکا و انگلیس پیشگام تسلیت‌گویان به عربستان

بلافاصله پس از انتشار خبر مرگ عبدالله بن عبدالعزیز، آمریکا و انگلیس این اتفاق را تسلیت گفتند. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا «عبدالله» را «دوست» کشورش خواند و انگلیس عبدالله را کسی دانست که زندگی‌اش را وقف چیزی کرد که آن را «گفت‌وگوی ادیان» خواند (واکنش‌های بیشتر).

مجتهد: شاه، ساعت 18 پنجشنبه درگذشت

«مجتهد» فعال توئیتری که به انتشار اخبار محرمانه خاندان سعودی مشهور است، بامداد جمعه ادعا کرد ملک عبدالله ساعت 18 روز پنجشنبه درگذشته است.

ساعاتی قبل از آن نیز، مجتهد از «آماده‌باش» خاموش در گارد ملی عربستان خبر داده و اعلام کرده بود «متعب بن عبدالله» رئیس گارد، یک نماینده به هر یگان گارد فرستاده تا آنان در آماده باش کامل باشند.(جزئیات بیشتر).

عبدالله، پادشاه حجاز که بود؟

عبدالله، ششمین پادشاه عربستان سعودی و دهمین فرزندِ عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار عربستان جدید بود. وی به تاریخ اول اوت 1924 میلادی (10 مرداد 1303 خورشیدی) در شهر ریاض متولد شد. ملک عبدالله پس از مرگ برادرش فهد بن عبدالعزیز، و از تاریخ اول اوت 2005 پادشاه عربستان بود.

پیش از این، «سلطان بن عبدالعزیز» و «نایف بن عبدالعزیز» 2 ولی‌عهد شاه سعودی، به دلیل بیماری شدید و کهولت سن در اکتبر 2011 و ژوئن 2012 جان خود را از دست داده بودند (جزئیات بیشتر).

عبدالله همچنین از سال ١٩٨٢ میلادی تا سلطنت، ولی‌عهد عربستان بود. البته وی از سال 1995 و پس از بیماری و زمین‌گیر شدن «ملک فهد» عملاً تمامی اختیارات پادشاه را در دست گرفته بود.

ملک عبدالله، که پیشتر نیز شایعاتی درباره مرگ وی منتشر شده بود، در هفته‌های اخیر به علت بیماری تحت مراقبت بود. وی طی روزهای اخیر ممنوع الملاقات شده بود و پیش از این عدم انتشار تصاویر از وی باعث شد تا گمانه‌زنی‌ها درباره مرگ او قوت بگیرد.

انتهای پیام/ص
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد